BMW M3, E30

BMW M3, E30.

PIONIER AL CLASEI SALE ŞI REPER ETERN.

BMW M3, E30.PIONIER AL CLASEI SALE ŞI REPER ETERN.

Dezvoltat direct din motorsport, BMW M3 din 1986 a fost primul model de acest tip. Atunci când automobilul a fost prezentat la Salonul Internaţional Auto de la Frankfurt (IAA) în 1985, acesta a fost o senzaţie. Iar cu numeroasele sale victorii în competiţiile de turisme, BMW M3 a devenit rapid unul dintre cele mai emblematice automobile din portofoliul BMW M. Este timpul să aducem în prim-plan istoria fascinantă a acestei serii legendare, din momentul formării sale odată cu apariţia modelului BMW M3 (E30).

5 DETALII EXCLUSIVE:

  • 01 Primul BMW M3
  • 02 Perioada de producţie: 1986 – 1991
  • 03 Motor cu 4 cilindri dispuşi în linie, capabil să urce în turaţii
  • 04 Putere: 200 – 238 CP
  • 05 Versiunea pentru şosea a celei mai de succes maşini de curse DTM din toate timpurile

O POVESTE DE MOTORSPORT.

Ideea din spatele primului BMW M3 era ca un model sedan de curse să fie disponibil în varianta pentru şosea. Nimeni nu a prevăzut ce succes imens urma să devină M3 – atât pe drumurile publice, cât şi pe cele mai mari circuite din lume. În calitate de model omologat pentru cursele de turisme, BMW M3 a ieşit de pe linia de producţie în 1986. Reglementările Grupei A solicita ca cel puţin 5.000 de exemplare de serie ale unui model de curse să fie vândute în 12 luni pentru ca maşina să fie omologată pentru curse.

Citeşte în continuare
BMW M3, E30
BMW M3, E30
BMW M3, E30
BMW M3, E30

PENTRU ŞOSEA ŞI CIRCUIT.

Anterior, tehnicienii BMW Motorsport GmbH (numele companiei BMW M până în 1993) s-au descurcat excelent. Dezvoltatorii au oferit viitorului M3 cele mai bune componente din gama BMW pentru curse. Sistemul de frânare cu ABS şi discuri ventilate îi asigura stabilitate, în timp ce suspensia şi amortizoarele au fost create ca pentru curse – fiind potrivite şi pentru utilizarea zilnică. Transmisia manuală dădea dovadă de fler clasic de motorsport, astfel conducătorii găseau treapta întâi în partea stângă jos, la fel ca în cazul maşinilor de curse. Totodată, BMW Motorsport GmbH a preluat ceva mai mult decât portierele şi plafonul de la modelul BMW Seria 3 de serie.

BMW M3, E30
BMW M3, E30

BMW M POWER.

Sufletul BMW M3 era, fără îndoială, motorul sofisticat cu patru cilindri. Baza acestuia era motorul de 2,0 litri, cu patru cilindri, al BMW Seria 3, care a fost complet reconceput. Printre cele mai bune caracteristici ale motorului original se numărau masa scăzută, cuplul mare şi durabilitatea. Tratamentul „M Power” specific, includea creşterea cilindreei până la 2,3 litri şi integrarea unei chiulase cu patru supape. Această tehnologie era deja cunoscută în formă modificată de la maşina super sport BMW M1.

UŞOR ŞI RAPID.

Datele de performanţă ale primului BMW M3 reprezentau un standard la acea vreme, iar acest lucru este valabil, chiar şi în prezent. Datorită tehnologiei de curse, motorul urcă exact până la 200 CP şi obţine această valoare fără turbocompresor sau compresor. Turaţia maximă este de 6.750 rpm. Datorită masei scăzute a automobilului de aproximativ 1.200 kg, M3 ajunge la 100 km/h în doar 6,7 secunde şi atinge o viteză maximă de 235 km/h. Cu convertorul catalitic ajustat, care era foarte avansat pentru vremea sa, motorul a pierdut doar puţină putere, până la 195 CP – o valoare încă impresionantă.

Citeşte în continuare
BMW M3, E30
BMW M3, E30
BMW M3, E30

ASPECT ŞI FUNCŢIONALITATE.

Nu doar motorul M3 avea design special, ci şi automobilul în sine a fost reconceput în mod fundamental. Mai presus de toate, designerii au făcut tot ce le sta în putinţă pentru scăderea masei. Barele faţă şi spate, pragurile laterale, capota portbagajului şi spoilerul erau create toate din plastic. Doar pasionaţii de automobile au observat că montantul C al BMW M3 era mai plat şi mai lat decât cel de la BMW Seria 3 cu două uşi, îmbunătăţind astfel aerodinamica. Toate acestea au contribuit la faptul că BMW M3 a devenit rapid modelul BMW preferat al fanilor de motorsport. Cele mai atractive elemente de design includeau pasajele mai late ale roţilor cu aripi şi aripa spate emblematică.

BMW M3, E30, evo
BMW M3, E30, evo
BMW M3, E30, evo
BMW M3, E30, evo
BMW M3, E30, evo
BMW M3, E30, evo
BMW M3, E30, evo

EVOLUŢIA BMW M3.

În cei cinci ani de producţie, performanţa automobilului a continuat să crească. În 1988, de exemplu, versiunea Evolution a fost lansată pe piaţă cu 220 CP şi viteza maximă de 243 km/h. Printre altele, includea şi un spoiler reconceput. Etapa finală a primului BMW M3 a fost începută de BMW Motorsport GmbH în 1990: capacitatea motorului a crescut până la 2,5 litri, având ca rezultat BMW M3 Sport Evolution cu 238 CP, cel mai puternic model al Seriei 3 (E30), de la BMW. Conceptul acestui motor a aparţinut lui Paul Rosche, care s-a ocupat şi de dezvoltarea motorului folosit de BMW în Formula 1 din acea perioadă. Dotările excepţionale ale acestui model special erau spoilerul faţă reglabil, cele două culori exterioare disponibile „Roşu Brilliant” şi „Negru Glossy” şi scaunele tip scoică de motorsport.

MODELE SPECIALE CA AUTOMOBILE DE TOP.

BMW M3, E30.

Alte modele speciale au ridicat seria BMW M3 (E30), la nivelul celor mai emblematice maşini sport din istoria auto. Modelele speciale în ediţie limitată au fost lansate la început pentru a coincide cu succesele prestigioase din motorsport.  Cunoscătorii şi colecţionarii se vor gândi la BMW M3 European Champion care a sărbătorit titlul în Campionatului European de Turisme din 1988. Fiecare dintre cele 148 de exemplare, vopsite în Albastru Macao şi produse între lunile octombrie şi noiembrie 1988, aveau un autocolant semnat de campionul şi pilotul italian Roberto Ravaglia. Fabricat în 505 exemplare, BMW M3 Cecotto, care oferea 215 CP, se bucură de aceeaşi popularitate. 25 dintre acestea au fost livrate ca un alt model special: „Ravaglia”.

BMW M3 A OBŢINUT VICTORIE DUPĂ VICTORIE.

BMW M3, E30.

Încă de la început, BMW M3 a reprezentat nu doar plăcerea pură de a conduce pe drumurile publice, ci şi succesul în motorsport. Versiunea de curse din 1987 a BMW M3 a fost creată pentru ediţia inaugurală a Campionatului Mondial de Turisme. Spre deosebire de modelul de serie care avea 200 CP, acesta avea 300 CP la o turaţie senzaţională de 8.200 rpm. Asemenea modelului de serie, versiunea de curse a reprezentat un succes răsunător, devenind campion mondial în primul său an şi dobândind la scurt timp şi un titlu european. Succesele au venit unul după altul: DTM („Campionatul de Turisme al Germaniei”), precum şi campionatele naţionale din Franţa, Italia şi Anglia, s-au încheiat cu victorii impresionante.

PÂNĂ LA 360 CP ÎN ECHIPARE DE CURSE.

BMW M3, E30.

În plus faţă de titlurile obţinute în alte ţări, BMW Motorsport a obţinut o dublă victorie cu BMW M3 în Cursa de 24 de ore de la Nürburgring. Aceasta a încheiat o etapă, pentru că modelele M3 de preserie au primit ultimele retuşuri pentru producţia de serie şi pentru curse pe acest circuit faimos. Timp de cinci ani, acest automobil a dominat competiţiile la nivel mondial şi a devenit cel mai de succes turism creat vreodată. În cele mai puternice variante ale sale, versiunea de curse M3 cu capacitate cilindrică de 2.5 litri a ajuns la 360 CP.

BMW M3 CA ART CAR.

Ken Done

În 1987, BMW M3 a devenit faimos şi ca BMW Art Car: prin culorile exotice şi formele clare, acesta nu aminteşte doar de natură, soare şi plaje, ci indică şi tendinţele următorului sezon estival. Un automobil de curse care îmbină dinamica inegalabilă cu modul australian pur de a iubi viaţa. În 1987, BMW M3 a câştigat titlul la Grupa A în Campionatul Australian.

Citeşte în continuare
Michael Jagamara

Şapte zile, 300 CP şi culorile stepei australiene: acesta a fost BMW M3 din 1989, creat de Michael Jagamara Nelson. „Maşina este ca un peisaj văzut din avion”, a explicat artistul cu origini aborigene şi unul dintre principalii reprezentanţi contemporani ai artei Papunya. Acesta a pictat maşina sport de înaltă performanţă finisată în negru cu forme abstracte care, la o privire mai atentă, s-au dovedit a fi emu şi canguri. A adaptat vechea tehnica aborigenă de a capta experienţe personale şi mituri religioase în aşa-numitele „dreamings” (reverii) – de obicei întâlnite pe pietre sau pe pereţii peşterilor. Acest BMW M3 este un model original de la Departamentul Motorsport al BMW Australia – o adevărată operă de artă etnică.

Citeşte în continuare
BMW M3 E30, cabriolet
BMW M3, E30, truck

MULTE MODELE – UN SINGUR MIT.

Ca model nedecapotabil cu două uşi, din 1989 sau ca BMW M3 Cabriolet, modelul a fost vândut în aproape 18.000 de unităţi. Primul BMW M3 a fost lansat pe piaţă cu preţul de 58.000 de mărci germane, în timp ce BMW M3 Sport Evolution avea, la sfârşitul ciclului de producţie, un preţ de pornire de 85.000 de mărci germane. Toate aceste modele M3 reprezintă baza pentru o comunitate de fani loiali şi un pilon important pentru succesul BMW M GmbH din prezent. Mai presus de toate, acest model este originea mitului din spatele inscripţiei „M3”, care continuă să inspire şi acum în întreaga lume. 

MODELELE DE SERIE ALE BMW M3, E30:

  • BMW M3 1986 (147 kW/ 200 CP)
  • BMW M3 1987 (144 kW/ 195 CP)
  • BMW M3 1987 cu motor Evolution (159 kW/ 215 CP)
  • BMW M3 Cabriolet 1988 (144 kW/ 195 CP)
  • BMW M3 Europameister 1988 (144 kW/ 195 CP)
  • BMW M3 Evolution II 1988 (162 kW/ 220 CP)
  • BMW M3 Cabriolet 1989 (159 kW/ 215 CP)
  • BMW M3 Cecotto şi Ravaglia 1989 (159 kW/ 215 CP)
  • BMW M3 Sport Evolution 1990 (175 kW/ 238 CP)

NOILE BMW M3 ŞI BMW M4.

Cea de-a şasea generaţie a BMW M3 şi cea de-a doua generaţie a BMW M4 sunt gata de lansare. Descoperă conţinut exclusiv şi o primă impresie despre cele mai noi automobile de înaltă performanţă de la BMW M.

Citeşte în continuare
BMW M3 & M4