Modelele BMW M1 din 1978, BMW M3 din 1986 şi BMW X6 M din 2009 cu culori BMW M pe fundal.

7 REPERE DIN
50 DE ANI DE ISTORIE BMW M.

50 de ani şi în continuare în formă: Nu te aştepta la nimic altceva de la BMW M, submarca sportivă a BMW. Sărbătorim această ocazie prezentând şapte modele legendare dintr-o jumătate de secol de istorie BMW M.

Citeşte în continuare
7 repere din <br> 50 de ani de istorie BMW M.

 

 

În cei 50 de ani de istorie, BMW M a scos pe stradă multe modele care au devenit clasice, legende, chiar simboluri. Şi toate acestea pe lângă succesele extraordinare de vânzări pe care modelele BMW M le-au sărbătorit şi continuă să le sărbătorească. Pare o sarcină aproape imposibilă să selectezi doar şapte dintre ele pentru aniversarea de referinţă, pentru că şi BMW M3 CSL, BMW M Roadster şi multe altele merită din plin un loc pe această listă. Dar să revenim la cele 7 alese: Modelele care au fost înaintea timpului lor – şi poate că sunt şi astăzi – s-au înscris pe lista supremă pentru fanii BMW M. Fanii BMW M nu sunt singurii care pot aştepta cu nerăbdare această mare transformare în ingineria auto. BMW Concept XM este dovada vie a acestui lucru. Aşadar, acum cortina se ridică pe 7 repere din jumătate de secol de istorie BMW M.

Citeşte în continuare

Modelul tău BMW M preferat este la doar un click distanţă.

BMW 3.0 CSL DIN 1971

BMW 3.0 CSL DIN 1971

Un început excelent

Care este cel mai bun mod de a începe o listă istorică? Cu originalul! În cazul BMW M, acesta este 3.0 CSL. Fişa tehnică a primului automobil al seriei BMW M aflat în stadiul final de dezvoltare în 1973, dezvoltat cu ajutorul Alpina, arată după cum urmează: 3,2 litri, distribuiți natural pe şase cilindri în linie, 206 CP. Cu o greutate proprie de doar 1.270 de kilograme, cu siguranţă îi face pe deplin dreptate numelui său – CSL înseamnă „Coupé Sport Leichtbau” (construcţie uşoară). Versiunea de curse (➜ Citeşte şi: Maşini istorice de curse de la BMW) a modelului CSL poate ajunge chiar şi la 750 CP pe asfalt. Designul este la fel de spectaculos ca datele sale de performanţă. În special, versiunea din 1973 rămâne în memorie. Aripile mari şi spoilerele au făcut parte dintr-un pachet aerodinamic şi au câştigat rapid porecla „Batmobilul”. Un număr de 167 de unităţi alese manual sunt vândute de BMW M. Acest lucru ne aduce înapoi la origini. Toate lucrurile grozave încep de la nivel mic.

BMW M1 1978

BMW M1 1978

Simbolul

Oamenii vorbesc despre simboluri sau legende atunci când vorbesc despre automobile clasice rare. Nu este întotdeauna pe deplin justificat – cu toate acestea, nu există nicio îndoială că BMW M1 merită aceste superlative. Limbajul de design al lui Giorgio Giugiaro a fost cu mult înaintea timpului său. Motorul era unul cu patru supape de ultimă generaţie, cu o cilindree de 3,5 litri, iar manevrabilitatea a fost sportivă din totdeauna. Desigur, nu te-ai aştepta la nimic mai puţin de la un automobil conceput iniţial pentru circuitul de curse. BMW M1, care are doar 1,14 metri înălţime, şi-a făcut un nume şi concurând în seria Procar, ca parte a programului de susţinere pentru Formula 1. Şi pentru că artistul de renume mondial Andy Warhol a îndrăgit-o şi a transformat-o într-o operă de artă ondulată (➜ Citeşte şi: Automobilele BMW în Artă). Dar, aşa cum se întâmplă atât de des, băieţii buni se dau deoparte prea devreme. După aproximativ trei ani de producţie din 1978 până în 1981 şi aproximativ 450 de unităţi, totul s-a terminat. Cu toate acestea, acest lucru nu a avut decât efectul de a cimenta statutul său de simbol.

BMW M3 1986

BMW M3 1986

Câştigătorul seriei

Apropo de simboluri, întreabă astăzi orice pasionat de BMW despre preferatul lor de la Bayerische Motoren Werke (BMW) şi vei auzi frecvent: „E30.” Şi când sunt întrebaţi despre versiune, răspunsul instantaneu este: „THE M3.” Nicio maşină de atunci nu reprezintă mai bine sloganul „Bucuria de a conduce” (➜ Citeşte şi: Povestea sloganului BMW). În 1986, 195 CP dintr-o maşină de dimensiuni medii a fost o realizare. Designul sportiv şi, mai presus de toate, caroseria lărgită a primului M3 diferă semnificativ de fraţii săi mai civilizaţi din seria de modele. Înainte ca BMW M3 să poată fi folosit ca maşină de curse – pentru care a fost proiectat iniţial – BMW M a trebuit să vândă mai întâi 5.000 de unităţi. A fost o surpriză pentru BMW M că au reuşit acest lucru foarte repede. Succesul cu clienţii a fost ceva; succesul pe circuitele de curse din lume a fost ceva cu totul diferit. Dar în doar câţiva ani, cel mai sportiv dintre toate modelele BMW Seria 3 câştigase aproape toate titlurile din lumea automobilelor de touring. Şi în acest proces, şi-a câştigat statutul legendar şi pe pista de curse.

BMW M5 TOURING 2007

BMW M5 TOURING 2007

O combinaţie clasică

10 cilindri într-un BMW Touring – acest punct de vânzare unic trebuie pur şi simplu sărbătorit. Oricine caută un astfel de motor (➜ Citeşte şi: Repere ale motorului BMW) într-un shooting brake de lux din 2007 l-a putut găsi doar în BMW M sub forma BMW M5 Touring. Motorul în formă de V se roteşte în intervalele de turaţie ale unui motor de curse şi furnizează 507 CP roţilor din spate. Este singurul motor de serie cu zece cilindri construit de BMW şi a reprezentat, de asemenea, punctul culminant al erei motoarelor cu aspiraţie naturală la BMW M. Acest lucru se datorează faptului că generaţiile ulterioare BMW M5 – deşi niciuna dintre ele nu mai era disponibilă ca modele Touring – au fost toate turboalimentate, aşa cum sunt astăzi. Au fost produse 1.000 de exemplare de BMW M5 Touring. Acest lucru îl face deja un obiect de colecţie şi nu numai pentru fanii de shooting brake.

BMW X6 M 2009

BMW X6 M 2009

Pionierul

Încrucişarea unui SUV cu o maşină sport nu poate funcţiona. Cel puţin, asta a crezut lumea auto până când BMW M a prezentat X6 M. De fapt, inginerii din departamentul BMW Sport din 2009 au avut atât de mult succes în combinarea componentelor high-tech ale noului bi-turbo cu ADN-ul BMW X6 că rezultatul a fost un meniu cu adevărat impresionant de automobile. Opt cilindri se întâlnesc cu o transmisie automată sport cu şase trepte şi o putere masivă de 555 CP este furnizată prin tracţiunea integrală. BMW M încorporează această tehnologie în caroseria lui BMW X6. Înseamnă că Power SAC face mai mult decât dreptate pentru BMW M Trikolore (➜ Citeşte şi: De aici vin culorile BMW M), ceea ce ne duce la următorul model M de pe lista reperelor.

BMW M2 CS 2019

BMW M2 CS 2019

Micşorat la maxim

Oricine caută chintesenţa termenului „Bucuria de a conduce” nu trebuie să caute mai departe decât BMW M2 CS 2019. CS, abrevierea pentru „Sport de competiţie”, arată clar unde se îndreaptă călătoria în cel mai sportiv dintre toate modelele BMW Seria 2: chiar în paradisul condusului. Şi uneori şi pe pistele de curse închise. Pentru că acolo maşina sport compactă se simte cel mai mult ca acasă. Multă putere sub capotă (cei şase cilindri biturbo în linie generează 450 CP), un şasiu reglat pentru viraje şi greutatea redusă datorită numeroaselor componente din carbon (➜ Citeşte şi: Carbonul în ingineria auto) creează o combinaţie care înseamnă că cel mai mare obstacol cu care se va confrunta conducătorul auto al modelului BMW M2 CS este atunci când va trebui să se îndepărteze de el. Pentru că niciun fan adevărat al maşinilor nu va dori vreodată să părăsească acest automobil.

BMW i4 M50 2021

BMW I4 M50 2021

O nouă eră

Cum îşi câştigă un automobil locul pe lista de repere BMW M la doar un an de la lansare? Simplu: fiind primul automobil BMW care poartă insigna M Performance care este alimentat de un motor electric (➜ Citeşte şi: Toate conceptele de automobil electric). Fanii motoarelor cu combustie vor renunţa în curând la orice dubiu dacă BMW i4 M50 este demn de insigna M atunci când se trezesc apăsaţi în scaune de forţa totală a cuplului de 795 Nm şi de 544 CP (400 kW) în timpul acceleraţiei, cu respiraţia tăiată. Îşi merită pe deplin suspensia M, direcţia sport şi frânele sport. Deci, în cele din urmă, caracteristicile BMW i4 M50 asigură că acesta este un membru cu drepturi depline al familiei de repere BMW M din acest articol. Şi, mai mult, îi lasă pe fanii automobilelor să aştepte cu nerăbdare viitoarele modele sport electrificate pe care BMW le va lansa pe şosea în vremurile viitoare.

 

Autonomie electrică: 521 – 416 km (WLTP)Consum de energie 18,0-22,5 kWh/100 km (cumulat)

CE ESTE BMW M?

BMW M GmbH a fost fondată în 1972 ca BMW Motorsport GmbH şi este o subsidiară BMW AG. BMW M produce modele BMW de înaltă performanţă şi deosebit de sportive. Mulţi au statut legendar şi sunt clasici. Acestea includ automobilele super sport BMW M1 şi BMW M3, automobil de bază pentru una dintre cele mai de succes automobile touring din toate timpurile.

Citeşte în continuare

Autor: Nils Arnold; Direcţia artistică: Lucas Lemuth, Verena Aichinger, Madita O'Sullivan; 

Fotografii: BMW

Citeşte în continuare

Te rugăm să reţii că următoarele informaţii reprezintă o etichetare în conformitate cu legislaţia germană (Ordonanţa privind etichetarea consumului de energie pentru autoturisme).

Valorile privind consumul de combustibil, emisiile de CO2 şi consumul de energie indicate au fost calculate potrivit Regulamentului (CE) nr. 715/2007, în versiunea aplicabilă la momentul omologării. Aceste cifre se referă la automobile cu configuraţie de bază în Germania, iar autonomia este calculată în funcţie de echipamentele opţionale şi de dimensiunile jantelor şi anvelopelor disponibile pe modelul selectat.

Valorile unor automobile sunt deja bazate pe noile reglementări WLTP („Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure”, „Proceduri de testare armonizate la nivel global pentru automobile uşoare”). [În ceea ce priveşte aceste automobile, pentru taxele auto sau alte obligaţii referitoare la emisiile de CO2 (cel puţin printre altele), valorile emisiilor de CO2 pot fi diferite faţă de valorile indicate aici.] Specificaţiile privind eficienţa CO2 sunt calculate potrivit Directivei nr. 1999/94/CE şi a Regulamentului CE în versiunea curentă aplicabilă. NEDC – Not available for Romania.

Informaţii suplimentare despre consumul de combustibil şi despre emisiile oficiale de CO2 pot fi obţinute consultând reglementările referitoare la consumul de combustibil, emisiile de CO2 şi consumul de energie ale automobilelor noi, care sunt disponibile la toate punctele de vânzare şi la https://www.dat.de/angebote/verlagsprodukte/leitfaden-kraftstoffverbrauch.html. Informaţii detaliate despre datele tehnice pot fi găsite pe pagina BMW corespunzătoare ţării tale.

Citeşte în continuare